Poëzie – wie ondersteunen we

Stichting Poëziepaleis

Het Poëziepaleis is hét landelijke aanspreekpunt voor iedereen die meer wil weten over poëzie voor en door kinderen en jongeren. Het Poëziepaleis organiseert onder andere de wedstrijden Kinderen & Poëzie voor basisscholen en Doe Maar Dicht Maar voor het voortgezet onderwijs, verzorgt workshops en masterclasses, produceert lesmateriaal, publiceert dichtbundels en coacht jonge dichters. Het Poëziepaleis is productiehuis, kenniscentrum, ontmoetingsplek en vraagloket.

Stichting Poëziepaleis bestaat sinds 1 januari 2009. Deze nieuwe stichting huisvest twee organisaties met een solide reputatie in poëzie-educatie: Stichting Kinderen en Poëzie, opgericht in 1990 en Stichting Doe Maar Dicht Maar, opgericht in 1985. Het Poëziepaleis brengt kinderen en jongeren in aanraking met poëzie om hen de schoonheid van taal te laten zien en hen kennis te laten maken met de mogelijkheden die taal biedt om gevoelens te uiten. Zij biedt een platform aan waarop kinderen en jongeren kunnen kennismaken met poëzie en zich kunnen uiten en ontplooien in de dichtkunst.

Op een speelse wijze laat zij kinderen kennismaken met poëzie door het aanbieden van lespakketten, workshops en masterclasses, de wedstrijden en de publicatie van een groot aantal winnaars in de jaarlijkse dichtbundels. Hierdoor worden overal – soms onvermoed – talent aangeboord.

De ambitie van de stichting is om kennis, kunde, enthousiasme en bezieling samen te brengen om zo een groter draagvlak voor poëzie te creëren onder kinderen, jongeren en docenten.

poëziepaleis.nl