Poëzie – wie ondersteunen we

Stichting Trustfonds Rijksakademie

Stichting Trustfonds Rijksakademie is de steunstichting van de Rijksakademie. De stichting heeft als statutaire doelstelling om aanvullende fondsen te werven ter ondersteuning van de activiteiten van de Rijksakademie. Uit deze activiteiten wordt een kwart van het Rijksakademie-budget gefinancierd.

De Rijksakademie van beelden kunsten in Amsterdam is een van de meest gerenommeerde internationale residency-programma’s ter wereld. Al meer dan 150 jaar staat de Rijksakademie voor artistieke vernieuwing en vooruitstrevende kunst. Vijftig kunstenaars (de helft uit Nederland, de andere helft uit de rest van de wereld) werken jaarlijks onder intensieve coaching en met toegang tot een uitgebreid arsenaal aan faciliteiten aan onderzoek en productie van nieuw werk. Vanuit de visie dat kunst een cruciale motor is voor een open en innovatieve samenleving, creëren we de condities voor Nederlandse en internationale kunstenaars om zichzelf uit te dagen en zo de kracht van kunst steeds opnieuw te verbeelden. De diversiteit aan achtergronden en disciplines leidt tot een kritische gemeenschap die de voorhoede vormt van de hedendaagse beeldende kunst. Zij maken vernieuwende werken die we later tegenkomen in gerenommeerde tentoonstellingen en musea en biënnales wereldwijd.
rijksakademie.nl

Naast Stichting Trustfonds Rijksakademie ondersteunen wij Stichting School der Poëzie, Stichting de Poëzieclub, Stichting Poëziepaleis